mandag 27. januar 2014

En uvanlig leser av Alan Bennett

Denne boken fant jeg da jeg skulle kassere romaner på biblioteket vårt, og den fanget interessen min. Uvanlige og uvillige lesere er fascinerende for meg som elsker å lese. At historien i tillegg handler om en som ikke er interessert i bøker og lesing overholdet gjør at jeg blir nysgjerrig.

Dronning Elisabeth II kommer helt tilfeldig over bokbussen som står parkert på sitt faste stopp bak slottet. Hun låner en roman av høflighets skyld og kommer i snakk med Norman, en kjøkkengutt fra Slottet. Han vinner Dronningens gunst og blir straks forfremmet til Dronningens amanuensis for å inspirere til lesing.

Det hele faller ikke god jord, hverken hos hoffet eller hos statsministeren. Og dermed er intrigene i gang. Alle ønsker Dronningens gunst. Dronningen ønsker kun å få lese i fred. Det blir heller ikke bedre da Dronningen begynner å skrive...Har noen britiske monarker skrevet bøker tidligere?

En uvanlig leser er en kort og tynn roman på 117 sider i lite format, men den er ikke nødvendigvis lettlest. Språket er greit å lese, men noen ord, uttrykk og vendinger fra det royale miljøet kan tynge noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar