fredag 31. oktober 2014

Kjære av Linnéa Myhre

Bildet er henta fra www.tiden.no


Kjære er en bok om uønskede karvefrø i rødbetelaken, om taco, om å ha et anstrengt forhold til mat, om kjærlighet, om leverpostei, usikkerhet, suketter og uhøflige restaurantansatte. Og om å være psykisk syk, da. Og om så uendelig mye mer. Den er både ekstremt morsom og veldig trist. Og ikke minst utrolig ærlig. Dette er en bok du leser på et par timer, men innholdet blir med deg lenge. 

Boka består av brev. Brev til matvareprodusenter. Brev til undulaten. Brev mammaen. Brev til pappaen. Brev til psykologer. Brev til bloggleser som insisterer på at det er kult å ha en spiseforstyrrlese.

Jeg kjenner at jeg sliter litt med å sette ord på hvor bra dette er, så jeg tar snarveien og siterer i steden litt fra brevet til rødbeteprodusenten:

"På toppen av det hele, har jeg nettopp fått meg kjæreste, som til min store sorg og glede også liker leverpostei med rødbeter. Uten karvefrø. Tror jeg. Siden det er jeg som er den mer erfarne i faget, er det naturlig at jeg smører hans brødskiver også. Egentlig mest fordi jeg insisterer, da. Innerst inne tror jeg ikke han ville kommet til å fjerne karvefrøene hvis det var opp til ham, men det betyr ikke at han ikke synes det er irriterende, han også.
Jeg holder oppriktig talt ikke ut tanken på at jeg kanskje blir stående i totalt 180 timer det kommende året og pirke karvefrø ved kjøkkenbenken. Dere må redde meg."


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar