fredag 24. oktober 2014

Mens Blücher sank av Axel Hellstenius

Jeg har denne gang lest Mens Blücher sank av Axel Hellstenius (Hellstenius, 2009).Den handler om timene før og etter krigsskipet Blucher blir senket av batteriene på Oscarsborg festning i det skipet er på vei til Oslo som en del av den tyske invasjonen av Norge 9. april 1940.


Boken har 3 hovedpersoner. Bjørg, en ung kvinne som bor i Drøbak med sin psykisk syke mor. Hun har nylig mistet sin far i en ulykke og livet er slett ikke enkelt. Den andre hovedpersonen er den tyske soldaten Karl, som befinner seg på Blücher. Det er en forbindelse mellom disse to, som de ikke vet om selv, men som er med på å øke spenningen for leseren. Kommer de til å møtes? Den siste hovedpersonen er Herman, som er dusten i historien. Rett og slett. Skikkelig kjip type. Han bringer inn en porsjon virklighet som er stadig aktuell og kan lære leseren hvordan man IKKE bør oppføre seg. Han er også med på å løfte spenningen i en historie som i utgangspunktet er spennende nok i seg selv.

Jeg føler at jeg har lært en del om Blücher, selv om forfatteren påpeker at dette er fiksjon og ikke virklighet. Som den kildekritiske personen jeg er tar jeg ingenting for god fisk, og har selvsagt forsøkt å finne ut hva som stemmer med virkligheten og
denne artikkelen gir god informasjon om hva som skjedde med Blücher.

Jeg tenker at boken kan passe til de fleste, og at den er god for de leserne som gjerne vil ha en kort, lettlest og spennende bok:)



(Blücher (fotografi), 1940)


Kilder:

Blücher (fotografi). (1940). Hentet fra http://www.nrk.no/norge/70-ar-siden-senkingen-av-blucher- 1.7070888

Hellstenius, A. (2009). Mens Blücher sank. [Oslo]: Cappelen Damm.


-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar