onsdag 12. november 2014

Kaoshjerte av Lise Forfang Grimnes

Bildet er henta fra www.aschehoug.no


Hvilke bøker jeg velger ut for tida baserer seg stort sett på to ting: Hva som snakkes om i Twitter-feeden min og hva som finnes i ebokbib-appen. Kaoshjerte har kommet opp begge steder i det siste. 

Vi møter Minja som bor sammen med mora si på Stovner. En dag midt i sommerferien våkner hun på sofaen, forslått og kledd i et antrekk hun ikke kjenner igjen, og de siste to ukene er et stort høl i hukommelsen. Hun prøver å få tak i bestekompisen Josef, men finner han ikke noe sted. Familien til Josef ringer Minja og lurer på om vet hvor han er. Bestevenninna Silje sender sms og spør hvorfor Minja aldri dukka opp på hytta hennes i løpet av sommerferien, sånn som hun hadde lovt. Så tikker det inn en sms fra ei som heter Lea, som Minja ikke aner hvem er. 

Så husker Minja hvor hun har vært. Hun har prøvd å besøke mormor, som mammaen hennes har gjort de klinkende klart at de aldri skal ha noe med å gjøre. Og så blir vi kasta inn i en skikkelig pageturner der det urbane møter det tradisjonelle. Folketro møter skepsis. Menneskene møter de underjordiske. 

I likehet med Tonje Tornes' "Hulder" som jeg leste tidligere i år er dette en ungdomsroman som tar for seg gammel folketro og kulturarv. Og den er superspennende. Hvis jeg skal ta på meg den kritiske hatten så er jeg litt usikker på om jeg syns alt er heeelt troverdig, men ærlig talt, jeg gidder ikke å ta på meg den kritiske hatten. For jeg digger Minja. Blir nesten litt forelska i Josef. Og språket er utrolig godt, muntlig, lett, og helt perfekt til målgruppa. Jeg håper det kommer flere bøker om Minja og Josef, for de er noen av de fineste folka jeg har møtt i norsk ungdomslitteratur de siste åra. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar