torsdag 18. desember 2014

Fastball av Knut A. Braa

"Sannheten er krigens første offer, sies det. Det stemmer nok. Dens andre offer er soldatene som drar ut for å forsvare politikernes "sannheter" (Braa, 2009, s. 211)



Fastball av Knut A. Braa  forteller historien om hvordan et våpenlager fra IRA blir sendt til Balkan og hvordan kvinner fungerer som betaling. Leseren får høre hvordan det nye innen menneskehandel er organhandel - kvinnene blir altså ikke solgt "bare" som prostituerte, men risikerer faktisk å bli fratatt organer. I historien møter vi en norsk etterforsker som skal samarbeide med en miks av etterforskere fra ulike innstanser for å finne ut av hvem som står bak  menneskehandelen og hvordan det kan knyttes til det norske miltæret.  Er det noen i Norge  som vet hva som foregår og som lar det skje?

Handlingen veksler mellom å finne sted i nåtid og i fortid.  Vi får tilbakeblikk til hendelser i IRAs historie, vi får episoder fra krigen på Balkan samtidig som vi følger etterforskerne i deres  oppdagelser. Vi får også et bittelite innblikk i hvordan det er å transporteres i en container til et ukjent sted. Fysj. Noen av episodene var faktisk så grusomme at jeg hadde problemer med å lese ferdig. Det var flere ganger jeg ønsket boka dit pepperen gror, men samtidig var det  spennende og dessverre også lærerik, og en bok det er umulig å anbefale dersom man ikke har lest den selv.

I tillegg til å handle om etterforskningen og nøstingen av hvem som står bak smuglingen forteller det også en historie om sannheter som holdes skjult og kamper som ikke kjempes for de grunnene vi kanskje tror. I Fastball spekuleres det i at politikere og militære lar seg styre av andre motiver enn å få slutt på krig. Egentlig er det vanskelig å si så mye om boken, for den er så fullspekket av detaljer og politiske plot at  det går litt rundt for meg.  Det er vanskelig å holde styr på hva som skjer når man, som meg, ikke kjenner noe til verken militærstruktur eller politisk spill. Det er mulig jeg har gått glipp av en masse, men jeg sitter i hvertfall igjen med en følelse av at krig er helt umulig å forstå seg på, og at man aldri kan være sikker på hvem som lurer hvem. At noen blir lurt er det ingen tvil om.

Jeg tror jeg må anbefale denne boken til drevne lesere med sans for detaljer, etterforskning og militærorganisasjon nasjonalt og internasjonalt.


Braa, K. A. 1962-. (2009). Fastball. Oslo: Piratforl.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar