onsdag 28. januar 2015

Game over av Hæge Follegg Pedersen

Jeg har lest Game over av Hæge Follegg Pedersen i helga. Jeg har hatt lyst til å lese den lenge, og da jeg plukket frem bøker til en bokprat for elever på Helse- og oppvekstfag ble det helt nødvendig å vite hva den handler om. Jeg kan ikke få sagt nok ganger hvor viktig det er å ha lest i bøkene man skal formidle. Alle bibliotekarer burde ha rikelig med lesetid i arbeidshverdagen:)

Det var bokens forside som først og fremst  tiltalte meg. Det ser ut som en bok som kan friste de unge gutteleserne vi så gjerne vil finne bøker til.  Det tror jeg også handlingen vil gjøre.


Kort fortalt handler den om to kompiser hvor den ene stort sett bestemmer over den andre. Mange vil sikkert kunne kjenne seg igjen i det å ikke våge å stole på egne følelser og meninger. Det er lett å bare følge i andres fotspor, men på et tidspunkt bør man kanskje stoppe opp og tenke over i hvilken retning det bærer. Når det klikker for den sjefete kompisen er ikke veien lang til skikkelig trøbbel. Her snakker vi våpen, drap og flukt. Situasjonen de to gutta havner i er skikkelig kjip, og som leser skjønner man at det ikke ligger noen happy ending i vente. Jeg tror boken kan passe perfekt til de som vil ha en kort handling med masse action.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar