onsdag 16. september 2015

Bienes historie av Maja Lunde

Bildet er hentet her

Ved første øyekast var det omslaget og tittelen som fenget meg ved denne romanen. Bienes historie, dette kan da ikke være noe for meg??..men det var det!
Romanen følger tre personer og deres familier i tre tidsepoker og på tre forskjellige kontinent. Fellesnevneren for disse er altså bier.

  • William lever i England på 1850-tallet, og hans store livsprosjekt er å utvikle en helt ny type bikube som kan revolusjonere måten man holder bier på. 
  • Tao lever i fremtidens Kina. Her har utryddelse av bier ført til at landet ansetter mange arbeidere til å utføre håndpollinering. Tao lever for de korte stundene hver morgen og kveld hun kan tilbringe sammen med sin lille ettbarnsfamilie. En dag opplever hun alle foreldres mareritt, sønnen forsvinner. Dette driver Tao ut på hvileløs leting etter sin sønn i dette fremtidssamfunnet. 
  • George lever i nåtidens USA som birøkter. Han strever med å finne ut av sin egen lille familie, og spesielt med sitt anstrengte forhold til sønnen. Birøktingen blir både hans flukt, lidenskap og store mestringsarena. En dag inntreffer katastrofen; alle biene forsvinner.
Bildet er hentet her

Maja Lunde holder disse tre historiene veldig godt sammen for meg som leser, og jeg sitter igjen med inntrykket av at denne romanen virkelig er et Kinderegg. Her får jeg både en dystopi, en nåtidsroman og en historisk roman i en pakke. Jeg beveges sømløst mellom personene, og jeg liker godt at det er merket på hver side hvilken persons historie vi nå leser om. 
Som en paraply over hele romanen svever miljøperspektivet. Det kommer tydelig frem gjennom historiene at forfatteren er sterkt engasjert i dette, og at om vi ikke tar bedre vare på vår klode så vil det ha store konsekvenser for oss som menneskehet. Direkte fortalt; bienes død as we speak vil føre til matmangel. 
Jeg likte denne romanen veldig godt. Det er forfatterens første voksenroman, og forhåpentligvis ikke den siste. Anbefales:)
-Kristin-

Lunde, M. (2015). Bienes historie : roman. Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar