onsdag 2. desember 2015

Forbannet av Tonje Tornes

 Bildet er henta fra www.gyldendal.no

I fjor på denne tida leste jeg Hulder av Tonje Tornes, og likte den veldig godt. Nå har endelig oppfølgeren kommet, hurra for det! Og enda mer hurra: forfatteren har forbarmet seg over oss som leser mye og kanskje ikke husker alt som skjedde i forrige bok, og det er en recap av bok en foran i denne boka. "Previously in Kire-serien", lissom. Genialt!

Situasjonen begynner å snøre seg til for Erik, tvillingene og Lena. Lærer Flink har startet med magiundervisning for den lille elevgruppa, og Erik får streng beskjed om å holde seg borte fra Flora. Men Erik er en ung gutt, og Flora er en hulder, og ja... dere skjønner kanskje at det ikke er så lett for han å holde seg borte. Arjun, den nyansatte assistenten som skal ta seg av den tidligere bølla Ørjan (han har ikke blitt seg igjen etter han ble huldret med) begynner å inflitrere vennegjengen, og ingen klarer helt å bli klok på han. På den lyse siden virker Gunnhild, Eriks mor, friskere og legene har begynt å snakke om at hun kanskje kan komme hjem på permisjon fra Alvheim (det psykiatriske sykehuset). Men Erik lurer i sitt stille sinn på om det er trygt for henne når alle disse magiske kreftene lurer rett rundt hjørnet. Og når Flink plutselig er sporløst forsvunnet blir det mye å holde styr på for den sammensveisede vennegjengen. 

Denne boka er hakket mer dramatisk og mørkere enn bok nummer en i serien. Boka inviterer oss mer inn til de forskjellige karakterene, spesielt Lena. Hun er min favorittkarakter i denne serien, og jeg liker godt hvordan forfatteren blander fantasysjangeren med det virkelige livet, og hvor bra hun beskriver de psykiske problemene Lena strever med. Erik blir vi også bedre kjent med. Han irriterer meg litt, han er liksom litt sånn "Harry i Harry Potter og Føniksordenen-emo" i denne boka (men jeg er en sånn leser som liker at følelser settes i sving når jeg leser, så det er bare gøy), men han tar seg  veldig opp mot slutten. 

Det hender jo at man blir litt miljøskada av å jobbe i skolebibliotek, så da jeg leste denne (og den første boka i serien) tenkte nerde-Kine: oi, dette er spot on for kompetansemålet om eventyr i norsk! Jeg har tipset flere av norsklærerne her (og elevene, da) om bøkene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar