fredag 20. januar 2017

Dronningen av Tearling av Erika Johansen

Hun dukket, smøg seg under angriperens arm og kjørte kniven inn mellom ribbeina hans" (Johansen, 2015, s. 173)

Jeg har lest Dronningen av Tearling av Erika Johansen.  Serien har blitt omtalt som en kvinnelig Game of Thrones, hva de nå måtte mene med det? Trolig at det er sterke karakterer som kjemper om makten, og i dette tilfellet er det kvinnene det er hovedfokus på.

Kort fortalt handler det om Kelsea som har vokst opp hos fosterforeldre og som viser seg å være arvingen til tronen i kongeriket Tearling. Hennes mor, dronningen, døde for lenge siden og datteren ble holdt skjult i frykt for at noen skulle drepe hennne (Litt som Aragorn i Ringnes Herre). Nå har tiden kommet til at hun skal kreve sin plass ved tronen, men noe er råttent i kongeriket. Vi snakker manipulerende heks i nabolandet, veik kongevikar på Tearling kronen (Litt som Denethor i Ringenes Herre), forferdelige menneskehandelavtale inngått for å bevare "freden" og skurk vs. heltesoldater som villig svinger sverdet. Det er jo selvsagt også en dose forelskelse, men ikke så mye. Det kan jo fort endre seg i oppfølgerboken. Jeg er jo glad i sjangeren og synes det var god underholdning. Jeg tror jammen jeg kommer til å kaste meg over bok 2.


Nå skal den visstnok filmatiseres med selveste Emma Watson i hovedrollen, så her er det vel bare å lese før det blir film? 
Løp og lån:)


Johansen, E. (2015). Dronningen av Tearling. Oslo: Bazar.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar