fredag 28. april 2017

Amuletten 1 : Steinvokteren av Kazu Kibuishi

                                                          Bildet er henta fra www.fontini.no

Denne har jeg hatt lyst til å lese helt siden den ble presentert på Ungdomsbokgildet i 2015. Det går med andre ord ikke alltid så raskt med meg, men her om dagen klarte jeg å plukke den med meg fra biblioteket, og jeg slukte den på en time.

Denne serien begynner med at Emily og Navin mister faren sin i en bilulykke. Fast forward to år, og Emily, Navin og moren kjører flyttelass til et hus langt utenfor allfarvei. De har ikke råd til å bo i byen lenger, så de skal overta oldefarens hus på landet. De ankommer det falleferdige huset, og når de begynner å vaske oppdager de en del underlige ting. Hva skjedde egentlig med oldefaren? Har forsvant for mange år siden, og ingen vet hvor det ble av han. De finner også en rekke rare oppfinnelser i huset. Og Emily finner en amulett. Plutselig forsvinner moren deres gjennom en vegg, og vips, så har Emily og Navin havnet i et alternativt univers.

Jeg er en sucker for alt denne serien inneholder: Barn som helter, vakre tegninger, alternativt univers, superkrefter, supersøte dyr/vesener (altså, en av robotene er en støvsuger! Jeg elsker støvsugere (sånn helt på ordentlig)), spenning, kampen mellom det gode og det onde. Dette er en lettlest og veldig spennende tegneserie som jeg tror kan treffe en bred målgruppe (men vær obs på at den er ganske skummel, så den er kanskje ikke noe for de skikkelig sarte leserne). Jeg har reservert de neste bøkene i serien og gleder meg veldig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar