torsdag 18. mai 2017

The handmaid's tale av Margaret Atwood

Bildet er henta fra www.goodreads.com


I en nær framtid er det amerikanske samfunnet snudd opp ned. Religiøse fundamentalister styrer landet. Patriarkatet råder, og kvinner har mistet alle rettigheter. De blir omskolert (egentlig er vel " forsøkt hjernevasket" mer riktig uttrykk) for å glemme sine tidligere liv, og kan velge mellom noen forskjellige yrker, alle like nedlatende og oppofrende. Ufruktbarheten øker over hele landet, og rike kvinner får rett til handmaids, kvinnelige tjenere som skal føde barn for dem. Det er altså om å gjøre å bli gravid med de rike kvinnenes ektemenn før tiden som er satt av hos familien er ute. Vi følger handmaid-en Offred i hverdagslivet i Gilead. 

Gjennom tilbakeblikk til Offreds tidligere liv og tiden på omskoleringssenteret, og biter av hverdagen i dagens Gilead får vi et innblikk i et kaldt og kvinnefiendtlig samfunn som til tross for at dette er en dystopi dessverre er skremmende aktuell også i dag. 

Atwoods skrivestil er nøktern og tilbakeholden, og handlingen hopper veldig mye i tid. Dette er ikke helt min kopp te språkmessig, jeg kjenner jeg blir sliten av å forholde meg til de stadige byttene mellom tid og sted (vanligvis har jeg ikke problemer med dette, så jeg vet ikke helt hva det er som gjør det vanskelig med hennes bøker). I tillegg føler jeg ikke at vi kommer innpå noen av karakterene, og det er ofte en dealbreaker for meg. Dette er nok gjort med fullt overlegg, men jeg føler at boka mangler noe. Når det er sagt, tenker jeg at selve historien er viktig og skremmende og helt sikkert kan fenge mange.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar