mandag 11. september 2017

Fri vilje av Helga Hjorth

Omslaget er henta fra www.kagge.no


Ja nei.. hva skal man si om denne her? 

Her får vi Helga Hjorths versjon av det som skjer i søsteren Vigdis' bok Arv og miljø fra i fjor. Sånn rent bortsett fra at romanen er interssant som fenomenet "nå har jeg skrevet en roman som er et svar på en annen roman jeg følte meg uthengt i", så tenker jeg at dette er en relativt svak bok som ikke står på egne bein. Den forteller altså hvordan resten av Hjorth-familien (med fiktive navn, selvsagt) står sammen etter en av søstrene har gitt ut en roman som røper en familiehemmelighet (at hun har blitt misbrukt av faren). 

På en side er det interssant at saken belyses fra flere sider. Men på den andre siden, så minner dette aller mest om offentlig skittentøyvask. Det er også tydelig at bokas hovedperson Nina alltid har følt at hun har vært i skyggen av sin søster Vera og at hun har levd mye av livet uten å føle seg sett. Vi følger Nina og familien etter hvert som søsterens bok blir omtalt av de store avisene, desperasjonen når de skjønner hva boka handler om og til slutt det at Nina bestemmer seg for å "svare i form av en roman". Denne boka skulle vel egentlig renvaske eller beskytte familien, men for min del ender den nesten opp med å gjøre det motsatte. Familiemedlemmene som fremstår falske og manipulerende i Arv og miljø fremstår om mulig enda verre her, syns jeg. Pluss med boka er at den er veldig lettlest og at den egner seg godt til f.eks. elever som vil skrive om virkelighetslitteratur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar