fredag 13. april 2018

Et godt liv av Jens M. Johansson

Rysjedamene blir aldri ferdig med å lese bøker som kan brukes til fordypningsoppgaven på vg3  og da plukker vi ofte frem eldre titler som har emneord som matcher de kategoriene elevene må forholde seg til i arbeidet med oppgaven. I år plukket jeg bla. ut  Et godt liv av Jens M. Johansson . Jeg tror nok at jeg leser litt for effektivt til å få med meg alle detaljer, det er nok en yrkesskade, men heller leser for å se om tema, språk og emne kan egne seg for analyse og sammenligning. Detaljene får det bli opp til elevene å skrive store tanker om:) Likevel er det slik at det er svært vanskelig å veilede en elev til fordypning om man ikke har lest bøkene selv.

I Et godt liv møter vi journalist/forfatter Simon som blir oppslukt av de gamle dagbøkene og brevene som ligger igjen etter sin avdøde svigermor. Han blir besatt av å finne ut mest mulig om sin svigermor, hennes oppvekst, familieforhold og ekteskap. Han tenker nok at han gjennom dette detaktivarbeidet vil forstå mer av sin kone og at det vil påvirke deres forhold i en positiv retning. Gjennom historien som brettes ut får vi et fint innblikk i en kvinneskjebne som har ofret mye for å balansere rollen som mor og journalist, uten å lykkes helt med noen av delene og hvordan alkoholen spiller en stadig viktigere rolle i hverdagen. Innerst inne hadde hun nok ønsket seg et annet liv, til tross for at hun hadde det som nettopp  kan kalles et godt liv. Jeg likte spesielt godt å lese om hennes rolle i arbeidslivet og kampen for å bli tatt på alvor som kvinne i en avisredaksjon.

Bildet er hentet fra forlaget



Nå er det vel ingen hemmelighet at jeg fort blir utålmodig av å lese om hverdagsliv og spesielt hvis det er gnål og gjentagelser om bagateller. Det er mye hverdagsliv i denne romanen, men samtidig så er det en god flyt, forfatteren beskriver omgivelser og hendelser på en måte som gjør at jeg ikke faller av lasset når ting blir traurig.

Jens M. Johansson. (2017). Et godt liv: roman (2. utg.). Oslo: Tiden.
-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar