mandag 18. juni 2018

Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo


Bildet er henta fra www.samlaget.no

Hanne og Andreas er i midten av førtiåra og bor fremdeles i en sliten treroms. Hanne drømmer om et nytt hus. Og husket kan ikke ligge hvorsomhelst, det MÅ ligge i Lerkevegen. Men budsjettet til Hanne er begrensa, og de har tapt flere budrunder. Nå har det kommet et nytt hus for salg der, og Hanne prøver å legge en slagplan for hvordan de skal få huset.

Vi følger Hanne og Andreas i uka fra huset blir lagt ut på Finn til visning og natt til budrunden. Som en som ganske nylig har solgt leilighet er det lett å kjenne seg igjen i tanken om at absolutt alt blir bedre bare man flytter, samt alt stresset det å selge en leilighet fører med seg. Men Hanne tar liksom alt et par hakk lenger enn de fleste. Og selv om rammen for romanen er potensielt huskjøp, så handler boka om mye mer: jakten på lykke og det perfekte livet, men også løgner, svik og hemmeligheter. 

Jeg hadde høye forventninger til denne, men den endte nok opp med å skuffe meg litt. Jeg hadde forventa meg mer av det samfunnskritiske fra Eikemos forrige roman, "Alt inkludert", men i stedet har forfatteren fokusert på å skrive en roman som tar en uventet vending. Jeg skjønner at det er akkurat dette som gjør at boka har blitt så godt mottat, men jeg syns den ble litt forutsigbar. Når det er sagt, så skriver Eikemo godt, og tar hverdagslivet veldig på kornet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar