onsdag 24. oktober 2018

Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar



Tante Ulrikkes vei har fått mye omtale i media og har vunnet Tarjei Vesaas' debutantpris.
Jeg skjønner godt at boken har fått bred dekning, for den er veldig bra! Kort fortalt følger vi to gutter, Mo og Jamal,  bosatt i Tante Ulrikkes vei på Stovner som deltar i en undersøkelse som skal kartlegge oppvekstvilkårene for minoritetsungdom i Groruddalen. Gjennom e-poster og lydopptak de to sender inn får vi et innblikk i hva som skjer i guttenes hverdag i perioden 2001-2006.

De to guttene har både lik og ulik hverdag. De lever i det samme miljøet og går på den samme skolen, men der Mo har god støtte hjemmefra og gjør det bra på skolen, har Jamal en trøblete familiesituasjon og mye mindre støtte hjemmefra. Han må  ta en stor del av ansvaret for det som skjer hjemme og følge opp sin lillebror, selv om han har mer enn nok med seg selv. I deler av boken flettes historiene sammen og vi får se hvilket syn de to guttene har på hverandre.

Der ting stort sett ordner seg for Mo, selv om det etter hvert ikke går helt på skinner der heller, er det flere kjepper i hjulene for Jamal. (Spoiler følger) I en periode får han jobb og hjelp i en moské og da vi tror at ting endelig skal ordne seg får moskeen heftig kritikk fra samfunnet  for å ha invitert ekstremister og Jamals lyse fremtid smuldrer opp foran øynene våre.  Den fortvilelsen han opplever overføres rett til meg og jeg lever meg skikkelig inn i det! Egentlig vil jeg stikke til Stovner og hjelpe han litt på vei.

Jeg likte begge karakterene veldig godt og tenker at de fremstår som en veldig realistisk og tidstypisk oppvekstroman selv om handlingen ligger helt tilbake til 2006. Denne boken bør leses av de fleste tenker jeg, fordi den gir et godt bilde av situasjonen til mange ungdom og spesielt hvordan det er å være dratt mellom flere kulturer og forventinger. Vi har kjøpt den inn som klassesett og håper at mange Mailandelever får mulighet til å lese om Mo og Jamal. Det må nevnes at jeg i starten sleit litt med kebabnorsken  og måtte spørre min kollega Assad om noen av ordene. Jeg la ikke merke til at det var ordbok bakerst i boka:)


Shakar, Z. (2018). Tante Ulrikkes vei: roman. Oslo: Gyldendal.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar