mandag 15. september 2014

Sandman av Neil Gaiman med fler

  Bildet er henta fra www.amazon.com


Jeg banner sikkert i nerdekjerka når jeg sier at jeg ikke har lest Sandman før i år. Jeg har vært kjempefan av Neil Gaimans romaner i minst ti år, og han er antakeligvis den mest magiske forfatteren jeg vet om. Nydelig språk og fantastiske fortellinger all the way. Men jeg har altså vegret meg for å ta fatt på Sandman, delvis fordi det er en real mengde bøker (12 ganske store volum), og delvis fordi jeg var redd for at jeg ikke ville like det.

Sandman er (blant annet) historien om Dream (eller Morpheus, kjært barn har mange navn) og han seks søsken, Destiny, Death, Destruction, Despair, Desire og Delirium. Serien starter med at Dream har blitt holdt i fangenskap i årevis, men klarer omsider å rømme. Og så er det duket for en fest (og noen ganger nachspiel) med alt man kan tenke seg, og alt man aldri har tenkt på før. Utkledde kosedyr, Shakespeare, Lucifer, seriemorderkonferanse, mareritt, gamle guder, kjærlighet, menn som aldri dør, begravelser, dyr som blir mennesker, osv. osv. 

Sandman er en fest for øyet og en aldri så liten overdose for hodet. Det har gått en Gaiman-feber gjennom landet i år både før og etter at han var på signeringsrunde og intervju i Oslo, og jeg har sett flere tråder på Twitter og facebook der Gaiman-noviser spør hva de skal lese først dersom de ikke har lest noe av han fra før. Jeg så mange steder at folk svarte "du må begynne med Sandman!" og jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg var usikker på om det var lurt, men i og med at jeg ikke hadde lest serien lot jeg være å uttale meg. Nå kan jeg uttale meg, og jeg må si meg uenig med de som hardnakka påstår at Sandman er nøkkelen inn til Gaiman fantastiske og vakre univers. Hvis jeg hadde lest Sandman aller først kunne det faktisk tenkes at jeg ikke hadde hatt lyst til å lese mer Gaiman. For enn så fascinerende Sandman er, så er det alt annet enn lettlest og imøtekommende. Du må lure deg inn, liksom. Stå på tærne for å få med deg alt som skjer. 

Sandman er ikke noe du gir til noen som aldri har lest tegneserier før, men du kan med fordel gi det til de litt tålmodige nerdene som har lyst til å rømme inn i en helt ny verden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar