fredag 13. september 2013

Game of thrones


                                                      Bildet er hentet fra forfatterens nettside


Da jeg jobba i bokhandel syns jeg alltid han derre George R. R. Martin var skrekkelig irriterende, for jeg huska aldri rekkefølgene på bøkene, noen var delt opp, de var dødstjukke og tok opp all plassen i hylla og stakkars Terry Pratchett fikk nesten ikke plass til noen titler. Og etter å ha falt av lasset halvveis i Wheel of time tenkte jeg at jeg aldri skulle begynne på herr Martins bøker. 

Men i sommer slang jeg meg på bølgen og så Game of thrones-serien, alle episodene på to uker. Også syns jeg universet var ganske spennende. Også lasta jeg ned boka på Kindle. Også etter noen uker med iherdig lesing på bussen til og fra jobb hadde jeg lest åtte hundre sider om Eddard, Arya, Sansa, Jon og co. 

Det er duket for kamp om tronen i Westeros. Eddard Stark fra Winterfell blir utnevnt til å være kongens høyre hånd. Fra det øyeblikket Eddard Stark kommer til King's Landing, hovedstaden, skjønner han at noe ikke er helt som det skal. Han begynner å etterforske. Det skal koste ham dyrt. 

Det tar for lang tid å ramse opp all handlingen her, men jeg kan si at boka handler om maktspill, intriger og politikk. Det er mulig jeg hadde hoppet av boka halvveis dersom jeg ikke hadde sett tv-serien fra før og følte at jeg "kjente" karakterene. For det kan til tider bli ganske tungt. Men samtidig tenker jeg at det er et fascinerende, og ikke minst ekstremt stort univers. Jeg tar av meg hatten for herr Martin og ber om unnskyldning for at jeg syns han var irriterende for noen år siden. Nå har jeg begynt på bok nummer to. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar