onsdag 16. desember 2015

Sekstitallet - verden som var min av Ketil Bjørnstad

Jeg bestemte meg for at høstferien 2015 skulle vies til denne romanen. Den er tykk og deilig, 800 sider pure joy som egner seg godt når man har muligheten til å fordype seg i en bok over tid. 
Bildet er hentet her


Forfatteren og musikeren Ketil Bjørnstad har gitt seg ut på et gigantisk prosjekt; til slutt skal det bli en seksbinds romansyklus, ett bind fra hvert tiår. Sekstitallet er den første mursteinen, og forfatteren skriver seg selv inn i alle aktuelle hendelser fra sekstitallet. Han skildrer også, nokså rått og nakent, sin egen oppvekst i Oslo, familiens klassereise og hans egen utvikling som pianist og musiker.

Selv om sekstitallet ikke var ett av mine tiår personlig, så har jeg lært så mye av å henge på forfatteren inn i det. Begreper jeg bare har ant hva innebar har nå fått mening. Jeg nevner i fleng; månelandingen, Pigs Bay, Kennedy, forfatteren Camus mm. 
Jeg liker veldig godt språket i denne boken; det er dannet, høflig og mykt (sikkert en rar betraktning av språk, men det er slik jeg opplever det). Om man skal gi seg i kast med den bør man ha tid og tålmodighet til en murstein...og det er så absolutt verdt det! Jeg gleder meg allerede til Syttitallet kommer:)
- Kristin-

1 kommentar:

  1. Jeg vet at jeg ikke er en enkel person å takle, jeg sms og ringte Dr Obodo hver minutt i en uke, og spurte de samme spørsmålene dag ut, men han hjalp meg så veldig, jeg er fremdeles så takknemlig for alt han gjorde for meg, det var et forholdsproblem, og hun er tilbake i livet mitt, han jobbet hardt og slo opp med meg og han vet hvor takknemlig jeg virkelig er. Jeg vil anbefale han med et øyeblikk. Nedenfor er dokumentinfo (Templeofanswer@hotmail. Co. Storbritannia eller telefon / whatsapp + 234 8155 425481)
    Rosie South Yorks. X

    SvarSlett