torsdag 5. mars 2020

Kinderwhore av Maria Kjos Fonn

"Ingen skulle ta meg vekk fra mamma, ingen skulle ta vekk den kjærligheten jeg stjal fra henne når hun sov, når jeg strøk henne over ansiktet med en klut, og hun ikke dyttet meg vekk" (Fonn, 2018, s. 43).

Bildet er hentet fra forlagets omtale av boken


I denne boken blir vi kjent med  Charlotte som bor sammen med moren sin. Dessverre klarer ikke Charlottes mor å ta vare på datteren, men er hyppig fraværende eller følelsesmessig ustabil. I tillegg bytter hun kjæreste litt for ofte. Charlotte gjør så godt hun kan i lojalitet og kjærlighet til sin mor og passer på at ingen skal forstå hvor dårlig stilt det er hjemme.

Så flytter overgriperen inn og Charlotte slipper ikke unna. Det blir mange overgrep og de gjør stor skade på den lilla jenta. Det er visstnok veldig varierende hvordan de som er utsettes  for overgrep klarer seg i ettertid og Charlotte, som vi møter i denne historien, klarer seg ikke særlig bra. Hun føler skam og illojalitet "Jeg så på den dumme jenta som ikke gjorde noe for å kjempe i mot, som ikke sa nei, som bare lå der som et lik" (Fonn, 2018, s. 101). Overgrepene fører til kaos i følelser og deretter svært uheldige valg og det går fort mot stupet.

Jeg er veldig glad for at jeg har lest denne romanen fordi jeg føler at jeg har forstått mer av hvor forskjellig sorgreaksjoner kan komme til uttrykk, og det tror jeg er viktig kunnskap å ha når man jobber med mennesker.


Fonn, M. K. (2018). Kinderwhore ([E-bok Bookbites]). Oslo: Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar