torsdag 8. april 2021

Du og jeg, Alfred av Edgar Burås

 "Zakkeus leter etter noen å være sammen med", sa Alfred en dag.

"Han har jo vårs?"
"Det er ikke det sammen". Jeg tenkte meg litt om før jeg spurte:
"Kan hus være ensomme, de også, Alfred?"
"Hus har ikke den følelsen i registeret sitt," sa Alfred (Burås, 2020, s. 11).


Bildet er hentet fra forlaget og fra biblioteksamlingen:)



Handlingen i denne korte romanen foregår i Norge ca 100 år frem i tid. Hovedpersonen Elias har alltid vært på flukt. Først rømte han fra foreldrene som var politiske ekstremister og senere fra en kriminell gjeng det ikke var lov å bryte ut av. Han bor i et hus han har arvet av en tante og huset er styrt av den kunstige intelligensen, Alfred. Sammen lever de et ganske greit, men ensomt liv. Da Elias måtte flykte fra byen mistet han kvinnen han elsket og siden har han kun brydd seg om Alfred og etterhvert katten Zakkeus. Stedet hvor de bor er sterkt forurenset og man kan ikke bevege seg utendørs uten beskyttelse. Det kommer også frem av verden er full av klimaflyktninger, en ikke så urealistisk fremtidsskildring der altså, dessverre.

I samfunnet er det et sterkt skille mellom mennesker med kunstig intelligens og de "vanlige" menneskene. Når  Elias  møter "robotjenta" Syrin som er skapt for å jobbe på stedets horehus blir han nødt til å stå opp for sine egne verdier, selv om de kanskje går på tvers av det som er forventet.

Jeg likte denne boken godt og håper den kan brukes til fordypning under temaet "teknologi og menneske". På bildet ser du flere bøker som kan passe godt i den kategorien:) 


Burås, E. (2020). Du og jeg, Alfred: (Et tidsbilde). Cappelen Damm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar