tirsdag 2. desember 2014

Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Bildet er hentet fra www.orionbooks.co.uk
 
 
Park sitter alltid alene på skolebussen og hører på musikk og overser bøllene bakerst på bussen. Men en dag kommer det en ny jente. Eleanor skiller seg ut, og det noe veldig. Hun har rødt krøllete hår, er kraftig og har merkelige klær. Ingen vil at hun skal sette seg ved siden av dem. Men et sted må hun jo sitte og irritert lar Park henne sette seg ved siden av ham. Dette er begynnelsen på en herlig og vanskelig forelskelse. Jeg ble så glad i Eleanor og Park. Forfatteren husker helt klart hvordan det er å være 16 år og forelsket. Men boka handler ikke bare om forelskelse. Den handler om mobbing, familieproblemer, psykisk og fysisk misbruk og hvordan det er å være ung og annerledes.
 
Eleanor bor i et lite hus med moren, stefaren og fire yngre søsken. Det eneste hun har for seg selv er en seng og en ekse med sine kjæreste ting. Hun går på tå rundt stefaren som tidligere har kastet henne ut, og som slår moren. De har ingen penger, går i gamle fillete klær og knapt mat. Park kommer fra et vellykket hjem. Foreldrene har et godt forhold og alt er på stell. Allikevel føler ikke Park seg helt hjemme i familien. Men Eleanor og Park føler seg hjemme hos hverandre, de trenger hverandre og lever for hverandre.
 
Denne boka leste jeg på få dager og jeg kunne sikkert ha lest hele på en dag hvis jeg hadde hatt tid. Det er en god stund siden jeg har blitt så engasjert av en bok og denne anbefaler jeg på det aller varmeste. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar