torsdag 9. november 2017

Fittekvote av Axel Hellstenius

Denne boken har jeg hatt på leseplanen lenge fordi den handler om ei ung jente i forsvaret. Jeg tror ikke så mange andre romaner gjør akkurat det.
Bildet er hentet fra forlaget 



Victoria søker befalskolen i det skjulte. Hun gjør det fordi hun tror hun har det som trengs for å lykkes, men også fordi kjæresten hennes gjør det samme. Hun kommer igjennom nåløyet og tas inn til den krevende opptreningen det er å bli befal. Kjæresten hennes blir dritsur:) Forsvaret har en policy på at man ikke kan være kjærester i forsvaret og de to må derfor holde forholdet skjult. Altså ingen pangstart for karrieren.

Jeg tror vi får et veldig realistisk innblikk i hvordan det er å være jente i forsvaret og hvor vanskelig det er å bli "en av gutta". Selve intrigen med sur kjæreste gjør histoiren litt lite troverdig i mine øyne, men samtidig så er det grobunn for mange intriger som skaper action i handlingen.

Jeg leste den først og fremst for å få en pekepinn på om den kan være nyttig for jenter som vurderer forsvaret og det tror jeg i aller høyste grad at den er. Det er mye snakk om øvelser, rutiner, strategi, og våpen og det må jo passe glimrende hvis du vurderer en karriere i forsvaret.)

Hellstenius, A., & Skårdal, M. (2010). Fittekvote: roman. Oslo: Cappelen Damm.


-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar