mandag 26. august 2019

I am thunder av Muhammad Khan



15 år gamle Muzna en en vanlig muslimsk tenåring. Hun bor i London sammen med sine pakistanske foreldre som vokter henne strengt. De er veldig opptatte av hva andre i det pakistanske samfunnet synes og tenker om dem. Dette gjør at de oppdrar Muzna strengt. De ønsker også at hun skal utdanne seg til lege, noe Muzna vet at hun aldri vil bli. Hun elsker å skrive og vil gjerne bli forfatter.

Faren mister plutselig jobben og familien må flytte og Muzna bytte skole. Her møter hun Arif, en drøm av en gutt som hun er sikker på at er altfor fin for henne.

Ting utvikler seg kjapt, og snart er Muzna viklet inn i et nett som har som mål å radikalisere henne og sende henne til Syria som mulig kone og rugekasse for fremtidige ISIS- krigere.

Hun står overfor viktige valg. Vil hun angi og avverge et mulig terroristangrep i London eller skal hun velge kjærligheten til Arif?

Denne boka slukte jeg. Den tar opp veldig interessante og aktuelle problemstillinger som jeg tror mange unge gutter og jenter står oppi, også i Norge. Hvor går skillet mellom kulturelle koder og religion? Hvilket land bør man føle seg mest forpliktet til å hjelpe, det man er født i eller det man lever i i dag?

Muzna er en sterk ung britisk kvinne, og jeg elsket å lese om hennes reise gjennom et års tid i tenårene. Boka vil passe veldig godt til våre unge flotte elever med en annen religion og opphav enn det tradisjonelle norske. Her er det helt sikkert mye å kjenne seg igjen i. For meg bidro boka til økt forståelse for hva det vil si å være ung muslimsk kvinne i dag. Som alle andre tenåringer så handler det om å finne seg selv, hvem man er i familien sin og hvem man er i verden. Jeg føler meg litt klokere etter å ha lest denne.

Anbefales herved.

-Kristin-
Khan, M. (2018). I Am Thunder. London, UK: Macmillan Children's.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar