fredag 19. april 2013

Until I find you av John Irving

                                                     Bildet er hentet fra forfatterens nettside



Etter noen måneders lesetørke var jeg litt skeptisk til å starte på denne mursteinen. Men skepsisen forsvant fort. Her har vi 850 sider fylt med det John Irving gjør best, nemlig interessante, rare og komplekse karakterer som man følger gjennom 40 år. Jeg har valgt denne bort i mange år, nettopp pga. av nevnte mursteinutseende. Men plutselig var jeg midt inni en fantastisk historie om Europareiser, tatovører med trebein, prostitusjon, nære vennskap, vanskelige familieforhold, Hollywood-glamour, Hollywood-glamourens bakside, boksing, kostskoler, hvite løgner og svarte løgner. Dette høres jo mye ut, og det er det. Men samtidig er alt utrolig fint sydd sammen, og Irving rører stadig ved det såre og kompliserte ved det å ha et vanskelig forhold til familien sin.
 Dette er en roman jeg vil anbefale til alle som liker en god historie. Jeg leste den på engelsk, og om den ikke var direkte lettlest, så syns jeg ikke den var spesielt tung heller.
Hva handler så denne mursteinen om?

Vi møter Jack Burns, fire år. Han bor sammen med moren, Alice, som er tatovør og alenemor. Sammen legger Jack og Alice ut på en lang reise i Europa, for å finne William, faren til Jack. William har forlatt dem, og Alice mener det er på høy tid at han blir kjent med sønnen sin. Alice skaffer seg lærlingplass i flere tattoosjapper rundt om i Europa, og jakten på William er i gang.
Europareisen er starten på denne romanen. Alice og Jack møter mange interessante folk underveis på reisen, og Jacks minner formes av det Alice forteller han. Men er alt egentlig sant? Og hvorfor mister Jack og Alice kontakten mer og mer etter hvert som Jack blir eldre? Og finner de William? Det finner du ut hvis du leser boka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar