torsdag 23. mai 2013

Hemmeligheter av Kate Morton

Bildet er hentet fra schibstedforlag.no

Hemmeligheter er Kate Mortons fjerde bok. Kate Morton skriver populære bøker som i stor grad leses av kvinner. Hemmeligheter er skrevet etter samme formel som de tre første bøkene hennes. Det er velkjent og noe klisjefylt, men allikevel spennende og gripende, jeg lar meg rive med. Kate Morton skriver ikke stor litteratur, men det er virkelig god underholdning.

I 1961 blir Laurel vitne til en forbrytelse som bryter barndommens og ungdommens idyll. Hendelsen slutter aldri å plage henne og hun grunner stadig på hvorfor det skjedde. I 2001 reiser hun tilbake til barndomshjemmet for å besøke sin gamle og syke mor, Dorothy. Hun er ivrig å få svar fra moren før det er for sent. Laurel og broren, som også var vitne til forbrytelsen, prøver å finne ut mest mulig om morens fortid og menneskene hun omga seg med før hun traff faren deres. Dorothy har fortalt veldig lite fra sin fortid.  

Vi følger Dorothy, kjæresten Jimmy og venninnen, Vivien, gjennom noen avgjørende måneder i London under andre verdenskrig. Hvordan ble disse tre menneskenes liv viklet sammen, og hva skjedde egentlig den siste dagen de var sammen? Det er flere tvister underveis, og da jeg trodde jeg hadde tak på hva som hadde skjedd og hvorfor, ble jeg overrasket igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar