mandag 23. april 2018

Meg mot røkla av Paul Beatty

Bildet er hentet fra www.aschehoug.no

Meg har hatt en mildt sagt spesiell oppvekst med en temmelig forskrudd far. Vi befinner oss i gettoen i Los Angeles, nærmere bestemt i Dickens. Her driver Meg og faren en gård. Etter faren dør står Meg litt på bar bakke. Til alt (u)hell vil Hominy Jenkins, den siste gjenlevede skuespilleren fra Rakkerungene, at Meg skal ta han som slave. Meg går med på dette, noe som fører til at han blir anklaget for å ha forsøkt å gjeninnføre slaveriet i USA. Samtidig jobber Meg mot raseskillene i Dickens og det faktum at Dickens blir slettet fra kartet. For å virkelig få gjort en forskjell går Meg etter hvert svært drastisk til verks.

Det står på baksideteksten at "...man ofte er usikker på om man skal le eller gråte." Noe jeg  absolutt vil si meg enig i. Her er det såpass mye satire at det kan gå litt rundt for leseren. Denne boka er både intelligent, absurd, forvirrende, trist, morsom, provoserende og tankevekkende. Her får du mye på en gang, og boka krever litt av leseren, men er helt klart en viktig bok. Meg mot røkla fikk The Man Booker Prize i 2016. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar