onsdag 12. september 2018

If I was your girl av Meredith Russo

"I was always a girl, always"  (Russo, 2017, s. 272)

























I denne boka møter vi Amanda som har flyttet til sin far etter å ha blitt voldsutsatt gjentatte ganger på sitt tidligere bosted. Grunnen til at Amanda stadig får juling er at hun er født som Andrew men lever som en jente. Hun er en jente i en guttekropp eller det som kalles transperson. Når vi kommer inn i livet hennes har hun vært igjennom en operasjon og er offisielt den jenta hun alltid har opplevd å være.

Jeg leste denne boka med nervene utenpå kroppen. Jeg klarte helt fint å identifisere meg med moren og faren hennes som er livredd for at hun skal oppleve vold og hets og deres ønske om å beskytte henne. Jeg syns det var skummelt når hun ble forelsket i Grant, fordi jeg var så redd for at han skulle bli forbannet om han fant ut at hun var født gutt. Jeg er litt usikker på om den jevne tenåringsgutt er moden nok til å se at det kanskje ikke er å ille å ha en kjæreste som har byttet kjønn? På grunn av dette leste jeg nok litt fort, fordi jeg måtte finne ut om det var happy ending eller ikke. Jeg skal ikke røpe hvordan det går, men jeg syns det var en realistisk og nydelig bok om en jente som går igjennom noe ganske uvanlig i kombinasjon med alle de andre endringene som skjer i ungdomstiden.

Det er udiskutabelt en trend i ungdomslitteraturen at det handler om kjønnsroller og seksualitet og det heier vi Rysjedamer på! Det er vanskelig nok å være ungdom i seg selv og enda vanskeligere er det for de som ikke passer helt inn i den A4-formen som er skapt for hva som er normalt eller ikke. Hvis litteraturen kan åpne for litt større forståelse så ville det være helt fantastisk:)

Løp og lån!

-Anne Brit-


Russo, M. (2017). If i was your girl. New York: Flatiron Books.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar