torsdag 23. januar 2020

Ut av skyggene av Shazia Majid

Etter å ha sett et intervju med forfatteren av denne boka bestemte jeg meg for å lese den. Shazia Majid er journalist og født i Norge med pakistansk bakgrunn. Hun beskriver her sin oppvekst, men først og fremst så handler boka om hennes mor. Moren som kom til Norge for å gifte seg og stifte familie. Som ikke visste noe særlig om Norge, og som definitivt ikke snakket språket. Om hvordan hun og mannen jobbet hardt og gjorde alt for at døtrene skulle ha optimale oppvekstvilkår. Jeg leser denne boka som en datters kjærlighetserklæring til sin mor for måten hun brøytet vei slik at døtrene kunne leve gode liv i Norge vel utdannet og som deltakere i samfunnet på alle plan. Boka beskriver også tydelig hvordan moren aldri gir slipp på sin kjærlighet til landet eller byen hun vokste opp i.

"Kjærligheten til Pakistan renner gjennom årene mine, for den bor i kroppen til min mor. Oslo har vært hennes hjem i snart femti år, men hjertet hennes har alltid vært i Rawalpindi, millionbyen nord i Pakistan hvor hun ble født i 1950" (Majid, 2019, s. 14)

Personlig synes jeg at boka er litt omstendelig i måten den behandler temaet innvandrerkvinners lange vei mot likestilling på. Jeg vil allikevel anbefale alle å lese den som et innspill i integreringsdebatten. Den er solid faglig fundamentert, og personlig lærte jeg masse om denne blinde flekken i norsk historie.
-Kristin-

Majid, S. (2019). Ut av skyggene: den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner. Oslo: Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar