mandag 19. mai 2014

Leserne i Broken Wheel anbefaler av Katarina Bivald


                                                        Bildet er henta fra www.gyldendal.no


                                                        

På mystisk vis har jeg  klart å rote meg borti en "feelgoodroman". Jeg tror jeg ble lurt av at det hørtes koselig ut at hovedpersonen starter bokhandel, for det har nemlig jeg også drømt om. 

Sara fra Sverige og Amy fra USA (nærmere bestemt Broken Wheel, en støvete, forlatt by i Iowa) er brevvenner. Når bokhandelen Sara jobber i i Sverige blir nedlagt, inviterer Amy henne på besøk til Broken Wheel. Sara overrasker seg selv ved å faktisk reise. So far so good. Det er bare det at når hun kommer til Broken Wheel er Amy død. Sara har ingen andre planer, så hun bestemmer seg for å bli i Broken Wheel. Hun blir kjent med innbyggerne der (og på sett og vis kjenner hun dem litt fra før, fra Amys brev). De sjarmerer henne. Sara bestemmer seg for å starte en bokhandel i Amys gamle butikklokale, for hun syns folka i Broken Wheel leser for lite. I Broken Wheel er det forresten også elementer som Kjekk Mann, Masete Kvinne, Kjederøykende Kvinne og Gamle Intriger.


Her er det duket for god gammeldags søtsuppe av beste (eller evt. verste) sort. Vanligvis setter jeg pris på bøker som handler om bøker, men denne handler jo i grunnen bare om dårlige bøker, og det er litt skuffende. Ikke er den spesielt godt skrevet heller. Den er vel hva kundene på bokhandelen jeg jobba i før ville kategorisert som en "fiiiiin" bok. Om jeg vil anbefale "Leserne i Broken Wheel anbefaler"? Tja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar