tirsdag 10. februar 2015

Ready player one av Ernest Cline



Bildet er henta fra www.amazon.com





Det er 2044. Wade Watts, og hele resten av verden, lever mesteparten av livene sine inni OASIS, en virtuell verden. Skoler og arbeidsplasser er der. Venner og bekjente er der. Sosiale aktiviteter er der. Geniet som skapte OASIS, James Halliday, har gjemt en stor skatt inne i OASIS, og mange ungdommer har viet livet sitt til å finne skatten, som er en gåte i tre deler. Wade har sammen med kompisen Aech fordypet seg i alt som har hatt med James Halliday å gjøre, og begge to er like besatt av å finne første clue slik at de kan vinne konkurransen. Nerdeduoen har en konkurrent i den kjente bloggeren Art3mis. I tillegg har det onde firmaet IOI satt seg fore å rekruttere flest mulig ungdommer som kan hjelpe dem til seier i konkurransen. 

Konkurransen og interessen for den var enorm i det den ble lansert, men nå, fem år etter har folk lagt det litt på is, rett og slett fordi den første gåten virker umulig å løse. Når Wade omsider løser første gåte og finner nøkkel til port nummer en eksploderer nyhetsbildet. Ingen har nådd lengre og nå vasser han plutselig i tilbud fra sponsorer og andre langt mer utspekulerte aktører. Det blir om å gjøre for Wade å finne andre nøkkel så fort som mulig, og aller helst før onde IOI tar over førsteplassen. 

Jeg lot meg fenglse av plotet i denne boka, men dessverre drukner det litt i alle 80-tallsreferansene som blir skutt mot leseren som tennisballer ut av en tennisballutskytermaskin (eller hva det nå heter). Det er jo ikke sånn at jeg ikke tar referansene heller, for jeg er et barn av 80-tallet og er temmelig nerdete, men jeg tenker at referansenes målgruppe ikke er bokas målgruppe, lissom. Når det er sagt kjenner jeg flere yngre lesere som har satt pris på boka, så det kan hende jeg bare leste den med gammel dame-hatten på. Boka er lettlest og spennende og kan anbefales til de som liker andre bøker i dystopisjangeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar