onsdag 25. februar 2015

Våk over meg av Amy Plum

Bildet er hentet her


Jeg har gjort et eksperiment for meg selv; jeg vil lese noe annet enn det jeg vanligvis leser. Valget falt på denne boka; Våk over meg.

Her møter vi søstrene Kate og Georgia som vokser opp i USA. Da foreldrene dør i en trafikkulykke flytter søstrene til sine besteforeldre i Paris. Søstrene takler livet i Paris helt forskjellig. Mens Georgia fester, er utadvendt og får mange venner så murer Kate seg inne i besteforeldrenes leilighet med bøker, deprimert og ensom. Etterhvert klarer Kate å bryte isolasjonen og flytter lesingen til en fast kafè. Der møter hun Vincent. Han er mystisk og sjarmerende, og hun blir veldig betatt av han. De blir bedre kjent, og Kate finner ut at han er en revenant - en gjenganger. Hans skjebne er å ofre seg selv, om og om igjen, for å redde andres liv. Kate og Vincent blir selvfølgelig stormende forelsket, men det er ikke problemfritt med et forhold mellom en gjenganger og et vanlig menneske.
Våk over meg tilhører sjangeren er paranormal romance. Andre eksempler på dette er feks Twilight.


Så; hva synes egentlig jeg om boka? Jeg leser endel kjærlighetsbøker, og dette blir en kjærlighetsbok med en twist. Jeg liker hvordan forholdet mellom Kate og Vincent utvikler seg, og fenges av det spesielle i at Vincent er en revenant. Forfatteren skriver bra synes jeg. Beskrivelsene av byen Paris får meg til å ville ta neste fly for å oppleve byen på nytt. Hennes egen blogg finner du her. Våk over meg er mitt første møte med sjangeren paranormal romance, og jeg kommer definitivt til å lese mer av dette.

 Plum, A., & Øye, A. (2013). Våk over meg. [Oslo]: Cappelen Damm.

Amy Plum | Author of DIE FOR ME. (udatert). Hentet fra http://www.amyplumbooks.com/



DIE FOR ME by Amy Plum. (2011). Hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=MTxbvnoeVVA&feature=youtube_gdata_player

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar