torsdag 6. desember 2018

Nord av Mertethe Lindstrøm


Jeg har rollen som dystopileser på Mailandbruket og det tror jeg både norsklærere og RysjeKristin synes er like greit:) Det er jo ikke tvil om at man kan bli litt nedstemt innimellom av elendigheten som kan foregå mellom to bokpermer, men det er tipp topp å kjenne innholdet når det skal veiledes på dystopier til fordypningsemnet på vg 3. I tillegg var Nord nominert til P2 lytternes romanpris og slo godt an hos en del av juryen og vekket dermed min nysgjerrighet.

Denne romanen passet godt inn i de dystre voksendystopiens verden. Hovedpersonen er en ung mann som er født med en misdannelse i ryggen som gjør at det ser ut som han har vinger. Dette er noe som har preget oppveksten og påført både skam (familien var ikke så fornøyd med dette) og senere mobbing og trakassering da han satt i fangenskap i forbindelse med krigen som har snudd opp ned på tilværelsen.

Nå er han på vei mot Nord og slår seg sammen med en yngre gutt som han møter på reisen (jeg vil ikke røpe så mye om akkurat dette, men det dukker opp noen overraskelser som har med følgesvennen å gjøre). Et stykke av veien har de også følge med et lite barn som de ikke klarer å gå i fra.  Jeg tror ikke helt jeg fikk med meg akkurat hva det var de skulle i Nord annet enn å unnslippe krigens elendighet og starte et bedre liv. På veien mot Nord er det skildringer som står i fokus og det blir malt fine beskrivelser av både landskapet og folkene de møter på sin vei.

 Jevnt og trutt  blir vi servert tilbakeblikk til da den unge mannen var alvorlig syk (etter å ha unsluppet fangeleiren) og ble tatt vare på av Aneska, en kvinne som nylig var blitt enke og som ville at vår hovedperson skulle ta  sin avdøde manns plass. Litt rart der altså.

Boka har et fint og poetisk språk og det i seg selv kan kanskje være nok ettersom historien i seg selv ellers er litt svevende for min smak. Jeg tenker at Merethe Lindstrøm er flink til å skrive, men jeg likte ikke boken spesielt godt. Den hadde litt for lite handlingen rett og slett.  Til fordypning kan den helt sikkert brukes og det at den attpåtil er kort gjør at elevene blir glade:)

Lindstrøm, M. (2017). Nord: roman. Oslo: Oktober.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar