torsdag 31. januar 2019

Tung tids tale av Olaug Nilssen

For en bok! Da jeg leste den ble jeg utrolig trist på vegne av alle de foreldre som har barn med spesielle behov og som må igjennom byråkrat/papirmølla for å få hjelp til å gjøre hverdagen levelig. Så slitsomt! Jeg tror ikke jeg hadde hatt kapasitet til å gjøre det, men man har vel ikke noe valg når det kommer til ens eget barns liv og hverdag. Det sies at folk får uante krefter i slike tilfeller, men hva vet jeg, la oss håpe det.

Bildet er hentet fra forlaget Samlaget


Olaug Nilssen forteller så gjør det gjør vondt i hjertet om  den evige kampen for å få hjelp og avlastning. Dette klarer hun helt uten å sutre. Det er bare krystallklart at man aldri kan sette punktum og tenke at nå ordner det seg.  Hun er drittlei av folk som slenger rundt seg med kommentarer av typen "Du blir jo mye mer glad i disse barna" og jeg vet at jeg har dratt den setningen selv i mange tilfeller. Det blir det slutt på nå.

Det hjelper sikkert ikke så mye at hun har skrevet denne boken...papirmølla og hjelpeapparatet går nok sin gang, men at folk kan få litt større forståelse for hvor slitsomt og overveldende det må være å ha behov for hjelp som ikke blir møtt kan kanskje hjelpe bittelitt? Ikke vet jeg, men jeg vil anbefale denne boka til alle. Les og bli litt klokere.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar