torsdag 7. november 2019

Månesøsteren av Lucinda Riley

Jeg har venninner som er store fans av denne forfatteren, og jeg bestemte meg for å gi Månesøsteren en sjanse. Boka inngår i serien De sju søstre, men det var ikke vanskelig å hoppe rett inn i bok nr fem.
Her møter vi Tiggy, en av de sju søstrene, og hennes leting etter sitt opphav. Hun er nemlig adoptert, og faren har etter sin død etterlatt seg spor som kan føre Tiggy til sitt opprinnelige opphav.
Ferden går til Skottland hvor Tiggy søker seg jobb som viltforvalter på et gammelt gods. Eieren, en ung Lord, sliter med å drifte eiendommen slik den burde, og han ansetter Tiggy. Søt musikk oppstår, og man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvor det bærer hen med kjærligheten mellom de to.
Men, underveis er det masse drama. Tiggy er opptatt av overnaturlige ting, og gjennom at hun blir kjent med Chilly, en gammel sigøyner på eiendommen, så finner hun sin historie. Handlingen foregår altså på to plan: i Skottland og i Sacromonte, Spania.
Jeg som leser får en god innføring i den gamle sigøynerkulturen, og akkurat dette nivået av research vil jeg fremheve som en positiv opplevelse av boka. Jeg synes også at Riley makter å løfte meg som leser opp over hverdagen, og det liker jeg godt.
Ellers så synes jeg dette var nokså tynt og forutsigbart og definitivt ikke helt min stil.
Les gjerne selv og se hva du synes.
-Kristin-

 Riley, L. (2019). Månesøsteren: Tiggys historie. Oslo: Cappelen Damm.
Bildet er hentet her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar