mandag 13. oktober 2014

Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson


Bildet er henta fra www.aschehoug.no

I går leste jeg ferdig denne boka. I natt har jeg hatt mareritt om Østfronten. 

Ida Jackson fant ut at morfaren hadde vært nazist ved å google seg selv. Hun fant en kort og mangelfull biografi på Wikipedia, og begynte å nøste i morfarens fortid. Familien hadde hele tida unnlatt å snakke om Per Pedersens fortid, fordi den var ubehagelig, vond og helst bare burde glemmes. Men Ida blir mer og mer interessert, og plutselig har han brukt mange år på å finne ut så mye hun kan om morfaren. Og denne boka er produktet av alt hun har funnet ut. 

Dette er velskrevet. Og vondt. Og uhyre reflektert. Å finne ut at en du er veldig glad i har  deltatt i folkemord må være grusomt. Og det legger ikke forfatteren skjul på at det er, heller. Men på sitt eget finurlige vis klarer hun å gå under huden på morfaren, prøve å tenke hva han kan ha tenkt, og ved å sammenligne med sitt eget politiske engasjement (riktignok i helt andre enden av det morfaren stod for), gjør hun det lettere for leseren å forstå hvordan de som ble nasjonalsosialister og SS-menn kan ha tenkt. 

Dette er kanskje en av de viktigste bøkene som gis ut i høst. Den er også spot on for elever som er interessert i andre verdenskrig, og jeg tenker at den passer fint til fordypningemnet.

1 kommentar:

  1. En ting som slo meg da jeg leste "Morfar, Hitler og jeg" er Ida Jacksons evne til å trekke paralleller til dagens ekstremisme. Hun viser at det er det samme tankegodset og de samme konspirasjonsteoriene som er rådende på det politisk ekstreme markedet i dag som på 30- og 40-tallet i Norge. I og med at hun reflekterer over sitt eget politiske engasjement på venstresiden viser hun og at historien om Per Tjøstland ikke bare handler om nazismen, men om ekstrem politisk overbevisning uansett retning.

    Jeg fikk en større forståelse for tankegodset som ligger bak ekstreme ideologier og handlinger etter å ha lest boken. For å bekjempe noe må man faktisk forstå hva man har foran seg, og jeg anbefaler at lærere som underviser i historie og samfunnsfag leser denne boken.

    SvarSlett