torsdag 9. oktober 2014

Song for Eirabu : slaget på Vigrid av Kristine Tofte


 Bildet er henta fra www.tiden.no

Det går mot krig og verdens ende i Eirabu. Vi møter søstrene Ragna og Berghitte, femten og fjorten år, oppvokst på gården til smeden. Begge er viktige brikker i spådommen om verdens ende, og begge har store drømmer om å komme seg bort fra gården. I starten av boka blir Ragna sendt til kongsgården for å gå i lære hos offerprestinna Okar. Ragna rives opp fra alt det hun kjenner og det nære forholdet hun har til søsteren blir liksom litt brista i det Ragna reiser og Berghitte blir stående igjen på tunet. Det er flere parallelle historier i boka, men det er Ragna og Berghitte vi følger tettest, og det er også de to jeg blei mest glad i.

Det er et magisk univers Kristine Tofte har skapt, og det er helt up there med Game of Thrones kvalitetsmessig. Nynorsken kommer virkelig til sin rett her. Faktisk tror jeg ikke boka hadde vært like bra om den var skrevet på bokmål. Og alle de viktigste karakterene er kvinner. Sterke, tøffe, reflekterte og til tider utspekulerte kvinner. Jeg gleder meg skikkelig til å anbefale denne til fantasyleserne våre. Også gleder jeg meg til å lese bok to i serien. Den ligger klar på lesebrettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar