torsdag 1. november 2018

Størst av alt av Malin Persson Giolito


Som den av Rysjedamene som elsker krim så kastet jeg meg over denne romanen. Omslaget forteller med STOR tydelighet at den ble den kåret til årets beste svenske krimroman 2017. Det i seg selv vekker min nysgjerrighet. I tillegg så er forfatteren datter av nestor av svenske krimforfattere, nemlig Leif GW Persson.
Så, jeg startet med stor entusiasme og ikke rent lite forventning om å bli fortalt en god historie og bli underholdt. Og boka skuffet ikke. Atten år gamle Maja står tiltalt for å ha drept kjæresten sin Sebastian og bestevenninnen Amanda. Boka er bygd opp som et ganske klassisk rettsaldrama men er alikevel så mye mer enn det. Her opplever jeg hvordan forskjeller i levekår i dagens Sverige spiller en viktig rolle i handlingen. Indirekte diskuterer boka dette, og bildet som tegnes av hvordan det går om man ikke som nasjon tar i disse problemstillingene, er skremmende.

Forlaget Cappelen Damm skriver følgende i sin omtale: "Størst av alt er på mange måter et portrett av Sverige i dag, samtidig som det er en hjerteskjærende skildring av forholdet mellom foreldre og barn, og det å være ung."

Jeg er hjertens enig og anbefaler denne på det varmeste!
-Kristin-

Persson Giolito, M. (2018). Størst av alt: et rettssalsdrama. Oslo: Cappelen Damm.
Bildet er hentet her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar