torsdag 16. mai 2019

Oxen - Hengte hunder og Mørke menn av Jens Henrik Jensen

Niels Oxen er krigsveteran med flere utenlandsoppdrag bak seg. Skadet på både kropp og sjel drømmer han egentlig bare om en ting: å få være i fred. Han gjør som flere menn både før og etter han, han rømmer til skogs og slår leir for å leve det enkle liv når livet blir vanskelig. Hans eneste selskap og kjærlighet er hunden Mr White.
Hans mareritt starter når han beviselig var i nærheten av et gammelt slott i utkanten av skogen da eieren ble myrdet. Han mistenkes for mordet, og det viser seg at lysskye, hemmelige ordener og ritualer foregår på dette slottet...
Oxen dras inn i opprullingen av denne ordenen, og tvinges regelrett til å jobbe for PET- etterretningstjensten i Damnark.
Forfatteren tegner et godt bilde av en skadeskutt krigsveteran som egentlig burde blitt bært på hendene for sin  innsats for Danmark, men som ender opp med å bli benyttet ganske grovt av dansk PET.
I bok nr to; Mørke menn gjemmer Oxen seg fortsatt for omverdenen i håp om å få være i fred. Det får han ikke. Han vikles dypere inn i opprullingen av den hemmelige ordenen Danehof, og grensene for hvem som ønsker hans tjenester og hvem som egentlig ønsker han død, viskes ut. Oxens evne til å overleve under ekstreme påkjenninger blir testet, og jeg som leser blir dratt langt inn i historien. Disse to bøkene til sammen er på over 1000 sider. Det gjør virkelig ingenting, synes jeg. 
Etter min mening er dette god, skandinavisk krim som jeg som krimelsker ikke kan få nok av. Bok tre har kommet. Jeg gleder meg allerede til å lese den:-)
-Kristin-

Jensen, J. H. (2018). Oxen: Hengte hunder ; Mørke menn. Oslo: Bokklubben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar