torsdag 2. mai 2019

De kommer til å drukne i sine mødres tårer av Johannes Anuyuru

"Vi gjennomfører et statsborgeravhør", sa en av mennene, og på tross av at jeg ikke husker ansiktet hans, vet jeg at han så ut som en hvemsomhelst, som en svensk, mager gamling som spiller lotto og er streng mot barn. "Ifølge februarloven har vi rett til å avhøre folk som kan mistenkes for å være sverigefiender" (Anyuru, 2018, s. 98).





I denne boken har samme handling skjedd to ganger. En gang for mange år siden hvor en terroraksjon fikk fatale følger og en mann ble drept. Som en konsekvens av dette blir muslimer i Sverige mistenkeliggjort og sendt til et ugreit sted kalt Kaningården. Samtidig finnes det en annen pågående versjon av samme hendelse hvor terroraksjonen aldri endte på den måte, men hvor det faktisk var gisseltageren som ble drept. Et Sverige hvor alle lever mer eller mindre som før. Høres det komplisert ut? Boken er komplisert. Historien veksler mellom hva som har skjedd i den "riktige" tidsaksen og det som har skjedd i den andre mer dramatiske og forhåpentligvis fantasiskapte verdenen.

Bokas hovedperson er Nour, terroristen som avverger at en svensk tegneserieskaper blir drept i det hun velger å skyte en av de andre terroristene for å unngå at fremtiden i Sverige  blir mørk. Hun hevder å være sendt fra fremtiden for å forhindre at Sverige blir et sted hvor mennesker ikke kan leve i fred. Hovedpersonen er også den belgiske jenta, Annika, som er blitt hjernevasket til å bli terrorist og som ikke vet om hun er Nour eller Annika når hun i etterkant sitter på en psykiatisk institusjon og blir forhørt. Nour snakker flytende svensk, men Annika kan ikke svensk overhodet.

Handlingen er komplisert og fascinerende. Jeg likte godt at handlingen hopper og at man hele tiden må bruke hodet for å klare å følge med på hva som faktisk skjer. Jeg er likevel neimen ikke sikker på om jeg egentlig skjønner hva som har skjedd, men jeg vet at jeg likte boken godt og at den setter i gang mange tanker om et samfunn vi aldri ønsker å ende opp i.

Passer til de som liker dystopier og som tåler mange handlingsavbrudd.

Anyuru, J. (2018). De kommer til å drukne i sine mødres tårer: roman. Oslo: Press.

-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar