mandag 13. mai 2019

Smilefjes. Tommel opp. Regnbue. av Victoria Durnak

Bildet er henta fra www.flammeforlag.no

Ivana drømmer om å bli skuespiller. Kaja har en kjæreste som er utro (Jostein). Kaja foreslår at Ivana kan prøve å bli venner med elskerinnen (Sunniva). På den måten får hun trening i å spille en rolle og er bedre rustet til neste opptaksprøve på Teaterhøgskolen. Ivana trenger pengene og slår til. Hun studerer Sunnivas instagram, melder seg inn på samme treningssenter som henne, deltar på de samme gruppetimene som Sunniva, og etter hvert blir de venner. Men er de egentlig venner når alt bare er skuespill?

Ivanas oppdrag begynner etter hvert å gnage. Hun har blitt glad i Sunniva og føler at de er venner på ordentlig. Kaja fremstår stadig kjipere, kanskje det ikke er så rart at Jostein er utro.Og i tillegg er det en litt creepy fyr med bart som har begynt å følge etter henne og ber henne om å avslutte oppdraget hun har fått av Kaja. 

Som de to andre bøkene jeg har lest av Durnak utforsker denne boka også tilhørighet og relasjoner mellom mennesker. Vennskap, ensomhet og behovet for å ha noen man kan være seg selv sammen med står i fokus her. Boka er lettlest og morsom, men ikke sånn sprute vann gjennom nesa-morsom, mer at latteren setter seg fast i halsen når jeg begynner å le-morsom. Jeg har tidligere tenkt at Victoria Durnaks skrivestil kan minne om f.eks. Erlend Loe, Stine Pilgaard og Monica Isakstuen, men nå som jeg har lest tre romaner av henne tenker jeg at hun har sin helt egne stil og først og fremst minner om seg selv. Jeg gleder meg allerede til neste bok av denne forfatteren. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar