onsdag 27. mai 2015

Når gjøken galer av Robert Galbraith

Bildet er hentet her
Denne krimromanen ble endel av min påske i år. Jeg leser mye krim, og denne vekket min nysgjerrighet. For det første; bak pseudonymet Robert Galbraith skjuler Harry Potter-mamma J.K. Rowling seg. Hun ønsket å få antatt denne romanen under pseudonym, og det klarte hun. Imidlertid har pseudonymet senere blitt spoila, og boka har nådd bestselgerlistene.

En kjendismodell faller i døden fra en veranda i London, og politiet konkluderer med at hun har begått selvmord. Tre måneder senere blir vi kjent med Robin, som har fått et vikariat som sekretær for den private etterforskeren Cormoran Strike. Strike er en lett traumatisert krigsveteran fra Afghanistan. Forholdet hans vakler og han befinner seg på randen av konkurs. Da Lulas bror ankommer kontoret, og sier at han ikke tror søsteren begikk selvmord, bestemmer Strike seg for å etterforske saken. Om ikke annet så for å kunne få litt inntekter igjen. Han finner snart ut at Lula forsøkte å finne ut mer om sin fortid før hun ble drept.

I kjølvannet av denne saken kommer også assistenten Robin inn i Cormoran Strikes liv. Hun er nyforlovet og motsetningen blir sterk til Strike sitt nylig havarerte samboerskap. Kjemien og spenningen bygges opp mellom disse to utover i boka, så litt "love and romance" har Rowling gitt plass til.

Det aller beste med denne boka er stemningen, synes jeg. Skildringen av miljøer og mennesker er bra  og karakterene er levende beskrevet. Som leser føler jeg at jeg vandrer gjennom London to skritt bak etterforsker Strike, og jeg koste meg hele veien! Jeg leste "Når gjøken galer" som en klassisk kriminalroman herlig fri for bestialiteter som man ofte finner i moderne krimromaner.
Bok to i denne serien om etterforsker Strike har kommet forlengst, og jeg skal lese den!

-Kristin-


Galbraith, R. 1965-. (2015). Når gjøken galer. [Oslo]: Cappelen Damm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar