onsdag 17. oktober 2018

A study in Charlotte, The last of August og The case for Jamie av Brittany Cavallaro




 Bildene er henta fra www.goodreads.com
 
Jamie Watson takker motvillig ja til et rugby-stipend på prestisjeskolen Sherringford, Connecticut og flytter fra moren i London. Faren bor i nærheten av skolen, men Jamie er egentlig ikke så interessert i ha noe særlig kontakt med ham, etter han reiste fra familien for å gifte seg med en amerikansk dame. I tillegg til Jamies anstrengte forhold til faren er det også et annet irritasjonsmoment ved oppholdet på Sherringford, nemlig Charlotte Holmes.

Og ja, du gjetter riktig. Jamie og Charlotte er etterkommere av Watson og Holmes. De går hverandre på nervene, men havner selvfølgelig i det ene mysteriet etter det andre. Bøkene innholder referanser til Doyles bøker om Sherlock Holmes, men de omtaler også Doyle som Sherlocks biografiforfatter, og ikke skjønnlitterær forfatter. 

Det litt rare med disse bøkene var at jeg egentlig ikke likte dem supergodt, men likevel leste jeg alle tre (bilde av den emoijien med monokkel kan settes inn her). Tror det må være min evige besettelse av å aldri gi opp noe heller enn at dette er kjempekvalitet. De er lettleste og morsomme, og jeg tror de kan passe for elever som er ute etter rene underholdningsbøker, men jeg syns plotene ble altfor utsannsynlig (til tross for at jeg faktisk hadde kjøpt ideen om at unge erkefiender som har de samme egenskapene som Doyles karakterer).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar